Het Regionaal Archief Alkmaar heeft een gratis scannen-op-verzoek service. Via de website kunt u met de ‘scan(s) aanvragen’-knop archiefstukken aanvragen om te laten scannen. Als het archiefstuk gescand kan worden, kunt u ze daarna op onze website bekijken en downloaden.
Welke archiefstukken kunt u gratis aanvragen?
U kunt alleen scans aanvragen van archiefstukken waar de knop ‘scan(s) aanvragen’ bij staat. Dit betreft archiefstukken van overheidsarchieven, die zijn opgesteld voor het jaar 1900. Hieronder vallen de archieven van (voorlopers van) gemeenten en waterschappen.
Waarom kunt u niet van alle archiefstukken gratis scans aanvragen?
Scans van archiefstukken van na het jaar 1900 kunnen worden aangevraagd, maar hieraan zijn kosten verbonden. Veel van die archiefstukken bevatten privacygevoelige gegevens en/of er kunnen nog auteursrechten op zitten. Om die reden moet van iedere pagina worden gecontroleerd of die gescand mag worden. In sommige gevallen kan het gebeuren dat het archiefstuk helemaal niet gescand kan worden, ook niet tegen betaling. Meestal kunt u deze archiefstukken wel aanvragen om te bekijken op de studiezaal van het Regionaal Archief: hiervoor kunt u de ‘reserveer’-knop gebruiken. Als u hierover vragen heeft, kunt u mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Bouwvergunningen van de gemeenten Bergen, Castricum, Dijk & Waard, Heiloo, Hollands Kroon en Schagen kunnen ook digitaal worden opgevraagd, via het e-loket bouwvergunningen. Dit is een andere service dan scannen-op-verzoek. Aan het laten scannen van bouwvergunningen uit de voornoemde gemeenten zijn kosten verbonden. Lees hier meer over het bekijken en scannen van de bouwvergunningen van de overige gemeenten.
Er zijn ook archiefstukken van voor 1900 die niet kunnen worden aangevraagd. Dit kan verschillende redenen hebben. Zo kan het archiefstuk te kwetsbaar zijn om te worden gescand. Ook kan het archiefstuk deel uitmaken van een particulier archief (zoals archieven van bedrijven, kerkgenootschappen of families). In veel gevallen kunt u deze archiefstukken wel bekijken op de studiezaal van het Regionaal Archief: hiervoor kunt u de ‘reserveer’-knop gebruiken.
Hoe kunt u scans aanvragen?
U kunt scans aanvragen met de knop ‘scan(s) aanvragen’, die onder de beschrijving van de archiefstukken staat. De beschrijvingen vindt u bij de ‘archieven’. Als de knop niet aanwezig is, betekent dit dat het betreffende archiefstuk niet voor scannen-op-verzoek in aanmerking komt.
Hoeveel scans kunt u per week aanvragen?
U kunt per kalenderweek maximaal 2 scanaanvragen doen. Verzoeken die dit aantal overstijgen, worden niet in behandeling genomen. U kunt deze verzoeken volgende week opnieuw indienen. Op deze manier krijgen meer mensen de kans om een digitaliseringsverzoek te doen en kunnen we de wachttijden zo laag mogelijk houden.
Wat is de levertijd?
We streven ernaar uw aanvraag zo snel mogelijk te behandelen. De maximale levertijd van de scans is 6 weken. Deze termijn is onder meer ingesteld omdat het mogelijk is dat archiefstukken gerestaureerd moeten worden alvorens ze gescand kunnen worden. U krijgt bericht wanneer een archiefstuk niet gescand kan worden, of wanneer er een vertraging optreedt.
Hoe kunt u de scans inzien?
De scans worden beschikbaar gesteld via de website van het Regionaal Archief Alkmaar. Ze worden gekoppeld aan de beschrijving van het archiefstuk, op de plaats waar u ook de scanaanvraag heeft gedaan. Als de scans gereed zijn, mailen we u een directe link naar de scans.
Voorwaarden & privacy
De scannen-op-verzoek dienstverlening is gratis. Om ervoor te zorgen dat we alle aanvragen kunnen behandelen, is het maximum aanvragen vastgesteld op 2 aanvragen per persoon per kalenderweek. We streven ernaar uw aanvraag zo snel mogelijk te behandelen, maar hebben de maximale levertijd vastgesteld op 6 weken. Daarnaast is het mogelijk dat het door uw aangevraagde archiefstuk niet gescand kan worden. Het Regionaal Archief Alkmaar behoudt zich dan ook het recht voor uw verzoek af te wijzen. U kunt daarom geen rechten ontlenen aan de scannen-op-verzoek-service. Indien een archiefstuk niet gescand kan worden, zullen we u daarvan op de hoogte stellen.
Om een scanaanvraag te kunnen afhandelen slaan we uw e-mailadres tijdelijk op, zodat we u op de hoogte kunnen houden van de status van uw aanvraag. Wanneer uw aanvraag afgehandeld is, zullen uw gegevens binnen een maand worden verwijderd. We zullen uw gegevens niet gebruiken voor andere doeleinden.
Hulp nodig?
U kunt altijd contact met ons opnemen via 072-850 8200 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.