Ben jij onze nieuwe Inspecteur Digitale Informatie?

Het Regionaal Archief Alkmaar is de gezamenlijke archiefdienst van tien gemeenten in de kop van Noord-Holland. Wij beheren een grote collectie archieven, foto’s, kaarten, prenten, boeken en films uit de regio en stellen deze ter beschikking aan een breed en gevarieerd publiek. Om een duurzame toegang te realiseren op digitale archieven hebben we in 2018 een e-depotvoorziening ingericht, waarop de gemeenten en gemeenschappelijke regelingen de komende jaren kunnen aansluiten.

Het versterken van de wettelijke taak als toezichthouder op het gemeentelijk digitaal archiefbeheer is een van de grote uitdagingen voor de komende periode. Om deze ambitie te realiseren zoeken wij op korte termijn een

Inspecteur Digitale Informatie (0,8-1 fte).

Wat houdt de functie in?
De kerntaak van de functie bestaat uit het toetsen van het beheer van de digitale informatie bij de aangesloten gemeenten aan de archiefwet en -regelgeving. Je zult als inspecteur digitale informatie dan ook regelmatig op inspectie gaan bij de gemeenten om na te gaan of de informatie daar op de juiste manier wordt beheerd. Je stelt een inspectieverslag op dat inzicht geeft in de stand van zaken bij de gemeente en aanleiding kan geven tot het doorvoeren van verbeteringen in de digitale informatiehuishouding. Het is hiervoor belangrijk om goed contact te leggen en te onderhouden met de beheerders en gebruikers van digitale informatie bij de aangesloten overheden.
Je werkt ook mee aan het opzetten van de kaders voor een goed beheer van digitale informatie bij de gemeenten.

Binnen het Regionaal Archief werk je mee aan de digitale duurzaamheid van de bij het archief beheerde informatie en andere hieraan gerelateerde werkzaamheden.
Het is belangrijk om bij de uitoefening van deze functie voortdurend de ontwikkelingen te volgen inzake het beheer van digitale informatie.

De werkzaamheden vinden plaats in nauwe samenwerking met de Senior Archiefinspecteur en de Adviseurs Digitale Informatie.

Welke kennis en vaardigheden vragen wij?
• HBO of WO werk- en denkniveau en een relevante opleiding.
• Kennis van informatisering en informatiesystemen.
• Kennis van overheidsprocessen.
• Affiniteit met informatie en archieven.
• Een diploma archivistiek is een pré.
• Een analytische instelling.
• Zowel zelfstandig als in een team kunnen werken.
• Nieuwsgierigheid en een open houding.
• Goede communicatieve eigenschappen, zowel schriftelijk als mondeling.
• Gevoel voor interne verhoudingen binnen een gemeente.

Wat bieden wij?
Wij bieden een afwisselende functie binnen een gemotiveerd team. De werksfeer binnen het Regionaal Archief is prettig en informeel. De functie is gewaardeerd in schaal 9 van de CAR/UWO. De aanstelling is in eerste instantie voor de duur van 4 jaar. Scholing en deelname aan cursussen die relevant zijn voor de functie behoren tot de mogelijkheden. De functie bevat mogelijkheden om door te groeien.

Meer weten of solliciteren?
Als je vragen hebt over de functie of over de procedure kun je contact opnemen met Stinie Francke, coördinator team Collectiebeheer en Advies (tel: 072 850 8215). Je sollicitatiebrief met motivatie en CV stuur je vóór 1 januari 2020 per mail aan het Regionaal Archief Alkmaar t.a.v. Stinie Francke: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. De sollicitatiegesprekken vinden plaats op 16 en 17 januari 2020. Wanneer je op die data niet beschikbaar bent, kun je dat doorgeven.

We vragen voor je aanstelling om een ‘Verklaring omtrent het gedrag’. Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

Bij het Regionaal Archief werken op dit moment 19 medewerkers. Behalve de medewerkers zijn bij het Regionaal Archief ook stagiaires, projectmedewerkers en vrijwilligers werkzaam. De organisatie is gevestigd in de voormalige ambachtsschool aan de Bergerweg 1 in Alkmaar, op 200 meter van het station Alkmaar en iets meer dan een halfuur per spoor van Haarlem en Amsterdam.

test