Het Regionaal Archief op social media in 2024 - een terugblik

Het Regionaal Archief op social media in 2024 en wat er komen gaat in 2025

2024 is voorbij. Het was een jaar waarbij social media voor het Regionaal Archief Alkmaar weer volop werd ingezet voor het delen van interessante berichten, promotie van het archief en activiteiten en interactie met onze volgers. Het was ook een jaar met een flinke stijging van het aantal volgers.

  • Facebook: 5562 -> 5738 (+176) | 214 berichten
  • X: 2387 -> 2348 (-39) | 217 berichten
  • Instagram: 2020 -> 2165 (+145) | 147 berichten
  • YouTube: 1820 -> 2296 (+476) | 9 nieuwe video's
  • TikTok: 2620 -> 3177 (+557) | 19 berichten
  • Linkedin 593 -> 710 (+117) | 28 berichten
  • Snapchat: 62 -> 63 (+1) | 12 berichten
  • Threads: 288 | 84 berichten
  • Bluesky: 138 | 26 berichten (sinds november 2024)

X, Threads en Bluesky

Het is wel duidelijk dat X minder populair begint te worden en mensen overstappen naar andere platformen. Dat de daling zulke vormen aanneemt zodat X voor ons geen interessant platform meer is, zal nog moeten blijken. Tot nu doet is het voor ons een goed platform om doelgroepen te bereiken, interacties aan te gaan en zelf ook goed op de hoogte te blijven voor ons relevante zaken. Alternatieven voor X zijn er, maar zijn (nog) niet in staat gebleken hetzelfde voor ons te bieden. Een jaar op Threads heeft ons geleerd dat het nog geen alternatief is en de paar maanden dat we op Bluesky zitten schetst op dit moment hetzelfde beeld. Ons account op Threads zal dan ook op non-actief gaan en Bluesky gaan we heel 2025 nog verder uitproberen. Snapchat is een heel niche-kanaal dat voor ons als organisatie maar van heel beperkte waarde is gebleken. Ook dit kanaal gaat op non-actief.

TikTok

Controverse is er nog steeds rondom TikTok. Regelgeving voor lagere overheden is er echter nog niet. Nieuwe volgers blijven er wel komen (veel zelfs) en filmpjes worden aardig bekeken, maar om het kanaal echt goed te kunnen inzetten moeten we ons meer aanpassen aan het huidige en wisselende algoritme van TikTok. In 2025 kijken we hoe we dit goed kunnen doen passende binnen onze social media doelstellingen en tijdinvesteringen.

Pinterest en Linkedin

Onze beelden op Pinterest worden wel bekeken en er is in 2024 zelfs een kleine stijging te zien, maar het platform voegt weinig extra's toen aan de mogelijkheden die we al hebben om onze collectie onder de aandacht te brengen. Vanaf 2025 zullen we dan ook geen nieuwe beelden plaatsen en het kanaal t.z.t. opheffen. Het frequenter posten op Linkedin, met op dat kanaal passende berichten, lijkt te werken. Het aantal volgers flink gestegen en de interactie op de berichten is er ook op vooruit gegaan.

YouTube

YouTube blijft onverminderd populair ondanks een beperkte hoeveelheid nieuwe filmpjes in 2024. Totaal werd er vorig jaar voor bijna 5200 uur (3000 uur in 2023) naar onze video's gekeken. De video over het slachthuis van Alkmaar zorgde voor bijna 22% van de uren. In 2025 gaan we het aantal producties weer opvoeren, maar we moeten ook zeker kijken of we succesvol binnen het algoritme kunnen werken zonder in te boeten aan (inhoudelijke) kwaliteit.

Facebook en Instagram

Sinds de start van de activiteiten van het Regionaal Archief op social media in 2012 is Facebook onverminderd populair. Op dat platform hebben we veruit de meeste volgers en interactie. Mensen zijn daar ook met meest uitgesproken over de inhoud van onze berichten. De demografie van onze volgers op Facebook komt het meeste overeen met de bezoekers van onze studiezaal. Met Instagram bereiken we een jonger publiek, maar ook flinke groep mensen die interesse heeft in andere zaken dan nostalgische foto's. Facebook en Instagram bieden veel mogelijkheden om berichten aantrekkelijk te maken voor de volgers, hier zullen we in 2025 meer gebruik van maken.

2025

In het komende jaar gaan we meer video's maken voor de verschillende kanalen. Deze vorm van berichten levert het meeste bereik en interactie op. Ook kijken we serieuzer naar de algoritmes van de verschillende kanalen zodat we meer mensen kunnen bereiken. Het is namelijk jammer om te zien dat zelfs onze eigen volgers minder content van ons te zien krijgt omdat we niet aan het algoritme voldoen. We zullen kijken naar een goede balans naar het voldoen aan het algoritme en hoe en wat wij zelf willen wat we plaatsen.

Eerdere terugblikken

2017 (pdf, 154 kB)
2018
2019 (pdf, 156 kB)
2020
2021
2022
2023

test