Een terugblik op onze social media en website in 2018

Zoals elk jaar kijken we in januari terug op onze online activiteiten. Hieronder kan je lezen wat er zich zoal afspeelde. We bedanken weer alle volgers van onze social media en bezoekers van de website voor hun aanwezigheid en betrokkenheid bij het Archief.

archiefalkmaar.nl

Onze website ontving 227.537 bezoekers die in 443.171 sessies samen bijna 4 miljoen pagina’s bekeken. Per sessie bezocht men gemiddeld 8,8 pagina’s en verbleef men gemiddeld 5:11 minuten op de website. T.o.v. 2017 nam het aantal bezoekers en sessies iets af, maar steeg het aantal paginaweergaven met meer dan 350.000.
De meest gelezen blog ging over bunkers. Op de tweede plaats stond een verhaal over erotiekwinkels in Alkmaar en op de derde plaats een verhaal over Alkmaar en de Omringdijk. Totaal werden er 24 blogs gemaakt in 2018. 16% van het bezoek op de website kwam via tablets waarvan 27% een iPad was. Chatten via de website deden we tussen de 10 en 20 keer per maand (totaal 182 keer). In 2018 werden er maar liefst 26.836 beelden (gratis) uit onze beeldbank gedownload.

sekswinkel achterstraat  bunker telefooncentrae  Omringdijk bij Huiswaard

Social media

Het aantal fans op Facebook steeg met 3,5% naar 4515. In totaal werden er 182 posts geplaatst en gingen onze volgers 14.888 keer een interactie (reacties, likes, delen) met onze berichten aan. Opvallende en originele berichten kregen de meeste reacties. Bijvoorbeeld het bericht dat Robert de Niro Alkmaarse voorouders had: 433 likes, 39 opmerkingen en 68 keer gedeeld. Dit bericht werd zelfs opgepikt door de Alkmaarsche Courant en het NH-nieuws. Ook een kort kleurenfilmpje uit 1958 van de Schermervlotbrug in Alkmaar deed het erg goed. 227 likes, 31 opmerkingen en 70 keer gedeeld. Het valt op dat ieder jaar meer mensen reageren bij posts naast alleen maar een 'like'. Dit leverde enkele keren interessante discussies op tussen de volgers. 

  ingekleurde foto uit WO1

Ondanks dat Twitter niet echt meer ‘hot’ is, steeg het aantal volgers met 7,4% naar 1863. In 2018 werden 394 tweets verzonden. Dat leverde 421 retweets op en 2010 clicks. Het Archief deed mee aan #fotovrijdag en #collectievissen. Dit leverde extra zichtbaarheid op.

Instagram was nog steeds een heel populair kanaal. We kregen er 25% meer volgers bij en inmiddels zitten we op 1090. In 2018 ontvingen de 152 Instagramposts 5458 likes en 162 reacties. Berichten met #alkmaar en #archief zorgden voor tot de meeste interacties. Dit waren veelal ook de berichten die het op Facebook en Twitter ook goed deden.

Robert Deniro

Het YouTubekanaal van het Archief is sinds 2009 actief. In 2018 steeg het aantal volgers met 44 naar 211. Totaal kregen de filmpjes 16.249 vertoningen (ca. 38.700 minuten met ongeveer 2:22 minuten per filmpje). Topfilm qua vertoningen is die over bunker R12 in Den Helder (2037 keer). In 2018 kwamen er 20 filmpjes bij wat een totaal van 91 filmpjes maakt die door het Archief ge-upload zijn.



In 2018 steeg het aantal volgers op Pinterest met 12 naar 201. Onze afbeeldingen daar zijn verdeeld over verschillende borden zoals het Beleg van Alkmaar, kaarten, timewarps en bordspellen. In totaal heeft het account 774 pins (opgeslagen beelden). Hiermee bereikten we gemiddeld 5700 kijkers per maand. Gemiddeld gingen mensen 268x per maand een interactie aan met één van onze beelden.

Open data

Het archief heeft op meerdere plekken zijn open data sets staan. Dit leverde het volgende op: Wiewaswie.nl (154.577 gebruikers en 547.106 paginaweergaven, een afname van ca. 10% t.o.v. 2017), Archives Portal Europe (geen data beschikbaar) en openarch.nl (236.692 getoonde akten, een toename van ca. 35%). De pagina op onze website met informatie over de open data sets ontving 782 weergaven.
Beelden (2324 stuks) die staan op Flickr Commons zijn inmiddels al meer dan 2,5 miljoen keer bekeken sinds 2015. Beelden (2175 stuks) die te vinden zijn op Wikimedia Commons zijn meer dan 185.200 keer bekeken sinds 2016.

Nieuwsbrief

De digitale nieuwsbrief werd tien keer verzonden. Eind 2018 waren er 924 abonnees (een stijging van 101 t.o.v. 2017). Het gemiddelde openingspercentage was rond de 50% en het doorklikpercentage was 18%. Sinds april versturen we ook een digitale nieuwsbrief over de ontwikkelingen op het gebied van het e-depot naar 63 abonnees. Totaal werd dat drie keer gedaan. Het gemiddelde openingspercentage was 77% en 41% van de lezers klikte door om meer over een onderwerp te lezen.

Naast al het digitale nieuws is het ook nog leuk om te vermelden dat we vorig jaar 3186 bezoekers in de studiezaal mochten begroeten. In 2017 waren dat er 3098. Een stijging van 88 bezoekers :-) Daar meer over in ons 'Jaarverslag 2018' dat later dit jaar uit komt.

test