Het Regionaal Archief op social media in 2021 - een terugblik

2021 was wederom een bijzonder jaar. Corona gooide weer flink wat roet in onze plannen voor dat jaar. Vele activiteiten gingen niet door en de studiezaal moest sluiten, maar ging ook weer open, en toen weer dicht. Online ging alles echter gewoon door en kwam er zelfs meer bij.

Al onze social mediakanalen kregen er weer volgers bij. Facebook steeg van 4.813 naar 5.215, Twitter ging van 2.227 naar 2.310 en Instagram van 1.592 naar 1.755. Ook was er een mooie stijging te zien op YouTube. Van 1.028 abonnees naar 1.370.

Berichten op social media zorgden voor 21.015 (2020: 23.975) sessies op onze website. De hoofdmoot van deze bezoekers kwam via Facebook (71%). Op de tweede plaats stond Twitter (12%).
Met de acht social mediakanalen die wij gebruikten, wisten we ook in 2021 weer veel van onze doelgroepen te bereiken. Van jong (Snapchat) tot collega’s in het werkveld (Twitter, LinkedIn). In 2020 leverde het meest bekeken filmpje over het oudste geluid van Nederland (mét landelijke media-aandacht) een ietwat vertekend beeld op in de cijfers van diverse social mediakanalen. Daarom lijken sommige cijfers dit jaar te zijn gedaald. Ze zijn eigenlijk nu meer in lijn met vorige jaren.

YouTube

Op YouTube was weer veel nieuws te zien. Er werden meer informatieve video’s over uiteenlopende onderwerpen geplaatst en er waren maar liefst vier live presentaties te volgen. Ook zijn we de YouTube Shorts gaan gebruiken. Korte filmpjes die YouTube apart promoot. Van de website Openbeelden.nl haalden we meerdere keren oude filmpjes van ons werkgebied en plaatsten die op ons eigen kanaal. Meestal voorzien van extra informatie en een upgrade naar 4K beeldkwaliteit, 60FPS afspeelsnelheid en gestabiliseerd beeld. In totaal waren er 72.500 vertoningen (2020: 120.700) van de filmpjes op ons kanaal. Goed voor ongeveer 3.000 uur. 45% van de kijkers was jonger dan 44 jaar (50% in 2020) en 71% was man (82% in 2020).
Bijna 97% maakte geen gebruik van ondertiteling (99% in 2020) en 89% van de kijkers was niet geabonneerd op ons kanaal (94% in 2020).
Het meest bekeken filmpje (2.471 weergaven) ging over het Winkelcentrum De Mare. Een filmpje over het nooit-gebouwde station Alkmaar Zuid kreeg bijna dezelfde hoeveelheid weergaven.

Facebook

Het aantal bezoeken aan onze Facebookpagina steeg met 60% sinds 2020 naar 15.481. Berichten over schenkingen en archiefstukken deden het in 2021 goed. Een filmpje over schaatsen op straat, tijdens de winter van 1979, scoorde het beste met 345 likes en 112 reacties. Ook een post over een overgroeid spoorlijntje in Den Helder deed het goed met 300 likes. 52,6% van de volgers is vrouw. De leeftijd van alle volgers was voornamelijk boven de 45. Uit Alkmaar kwamen de meeste volgers (41%). Op nummer twee stond Heerhugowaard met 7,5%. In 2021 zijn we actief berichten gaan plaatsen en reageren in de Facebookgroepen ‘Je bent Alkmaarder als…’, ‘Je bent Jutter als...’. en 'Je bent echt Jutter als...'. Dit leverde veel bereik en reacties op. Ook leek het extra volgers voor ons bedrijfsaccount op te leveren.

Twitter

Het is duidelijk te zien dat we veel volgers op Twitter hebben die werkzaam zijn in de culturele wereld of er in geïnteresseerd zijn. Berichten over archiefstukken en schenkingen deden het goed en leverden veel interactie op. Ook niche-onderwerpen zoals het overzetten van Commodore 64 floppy’s naar een PC bereikten veel mensen en leverden reacties op. Volgers op Twitter wisten ons ook te vinden om vragen te stellen.

Instagram

Een bericht over het familiearchief van familie Kessler-De Lange viel in de smaak met 72 likes. Filmpjes op Instagram deden het ook goed. Zo kreeg een filmpje over vijf nooit-gebouwde snelwegen 552 weergaven. Uit Alkmaar kwamen de meeste volgers (23,4%). Op nummer twee stond Heerhugowaard met 3,4%. 47,5% van de volgers was vrouw. De leeftijd van alle volgers lag voornamelijk tussen de 34 en 55. Instragram blijft nog steeds een kanaal met veel groei en een groot bereik.

Pinterest, Snapchat, LinkedIn en SoundCloud

Op Pinterest zijn we iets actiever geworden, de pins (842) wisten toch gemiddeld zo’n 5.300 weergaven per maand te krijgen. In 2021 zijn we ook actiever geworden met Snapchat. Nu we meer weten van de werking van het platform konden we gerichter berichten gaan plaatsen en ons bereik vergroten. Berichten werden per keer tot wel 1.300 keer bekeken, met een uitschieter naar 127.000 keer. Het muziekplatform SoundCloud gebruikten we om makkelijk geluid te kunnen delen. In 2021 zijn de tracks 242 keer afgespeeld. LinkedIn zijn we ook meer gaan inzetten voor het delen van berichten. Inmiddels hebben we daar 448 volgers.

Blogposts

De blogs (verhalen) die wij op onze website plaatsen vallen van niet echt onder social media. Wel plaatsen wij deze berichten altijd op veel van onze social media. Ook staan de meeste verhalen in de ‘Dat was toen’ rubriek van de Akmaarsche Courant. Totaal schreven we 45 nieuwe blogs. Het meest gelezen verhaal ging over de strijd tegen pokken (1.795 paginaweergaves). Op de tweede plaats staat een verhaal over winkelcentrum De Mare in Alkmaar. In totaal in 2021 zorgde onze blogs voor 32.000 paginaweergaves.

2022

Net als in 2021 gaan we weer ons uiterste best doen om nieuwe, leuke en interessante berichten te maken. En vooral ook berichten die uitnodigen om te reageren. Zo zullen er onder andere weer live uitzendingen komen, vlogs en meer berichten over oude archiefstukken. Daarnaast zetten we nieuwe technieken en middelen in om een zo divers en interessant mogelijk scala aan berichten te maken. Daarbij denken we natuurlijk ook veel aan de interesses van onze volgers. Uit een onderzoek onder onze volgers hebben we ondertussen meer inzicht gekregen in de wensen over nieuwe video’s. Daar gaan we ook mee aan de slag.

test