Het Regionaal Archief op social media in 2022 - een terugblik

Het is weer tijd om terug te kijken naar het vorige jaar en te zien wat er allemaal gebeurde op onze social media. Het was het jaar dat corona langzaam naar de achtergrond verdween en de oorlog in Oekraïne de voorpagina’s domineerde. Beide nieuwsfeiten hadden ook invloed op onze online activiteiten.

Al onze social mediakanalen kregen er meer volgers bij. Facebook steeg van 5215 naar 5408, Twitter ging van 2310 naar 2386 en Instagram van 1755 naar 1904. Ook was er een stijging te zien op YouTube. Van 1370 abonnees naar 1585. Nieuwkomer was TikTok met inmiddels 2527 volgers.
Berichten op social media zorgden voor 19.910 (2021: 21.015) sessies op onze website. De hoofdmoot van deze bezoekers kwam via Facebook (73%). Op de tweede plaats stond Twitter (12%).

Met de in totaal negen social mediakanalen die wij gebruikten, wisten we ook in 2022 weer onze doelgroepen te bereiken. Van jong(volwassenen) (TikTok) tot collega’s in het werkveld (Twitter, LinkedIn).

Over alle kanalen heen kunnen we zien dat veel van onze berichten steeds meer verschillende soorten interacties veroorzaakten. We kunnen hieruit alleen maar opmaken dat onze berichten in de smaak vielen en genoeg interesse opwekten om van lezers meer dan alleen vluchtige kijkers te maken. De bezoekersaantallen op onze website plukten daar ook de vruchten van en ook de (landelijke) media wisten we ook meermaals te bereiken.

Facebook

Met de 192 berichten die we plaatsten wisten we 130.563 mensen te bereiken. Er werden 16.286 reacties/vind-ik-leuks, opmerkingen en deelacties gedaan. Daaronder vielen 2704 reacties, 680 deelacties en 5017 doorklikken op links.
Het meeste bekeken en op doorgeklikte bericht was een filmpje over schaatsen op bevroren straten in Egmond aan Zee. Ook de blogs met filmpjes over het verdwenen spoorlijntje naar Broek op Langedijk en de jaren zeventig woonwijk Winkelwaard in Alkmaar scoorden opvallend goed.

Twitter

Meer dan 600 tweets zonden we de wereld in. De meest populaire was het bovengenoemde filmpje over schaatsen op straat. Maar liefst 326 likes. Hiernaast deden berichten over de Tweede Wereldoorlog en oude computers/spellen/software het goed.

Instagram

We bereikten in 2022 74% meer mensen dan in 2021. In totaal zagen 16.486 mensen onze berichten. Een filmpje over de bunker onder het stadhuis van Alkmaar werd maar liefst 3470 keer bekeken. Berichten over Alkmaarse vestiging van de HEMA en de Smith’s chipsfabriek in Broek op Langedijk deden het opvallend goed.

TikTok

Sinds mei 2022 zijn we aan het experimenteren van berichten op TikTok. Die berichten leverden bijna 42.000 likes op en vele honderdduizenden views (>650.000). Dit kwam vooral door twee video’s (schaatsen op straat en het oudste geluid van Nederland) die viral gingen. 63% van de volgers is man en 37% vrouw. 38% van de volgers is onder de 24. Video’s, van onder een minuut, die gaan over opvallende archiefstukken en boeken deden het goed. Opvallend is dat er ook regelmatig inhoudelijke reacties en vragen werden geplaatst bij de video’s. Uit vele reacties bleek ook dat kijkers positief verrast waren over onze aanwezigheid op TikTok.

YouTube

Totaal kregen de filmpjes 55.288 weergaven (ca. 2100 uur). De leeftijd van het grootste deel van de abonnees was 45+. 24% was vrouw en 76% man. Kijktijd van de video kwam voor 86,7% van niet-abonnees. Het meest bekeken werd de video over de geschiedenis van V&D Alkmaar (1690 keer). Ook de video over het verdwenen station van Noord-Scharwoude deed het goed met 1519 keer.

Video’s over de spoorlijn naar Broek op Langedijk en het verdwenen station van Noord-Scharwoude hadden een opvallend hoge kijkersloyaliteit. Gemiddeld keek 50% van de kijkers de video helemaal uit.

In 2022 zijn we even gestopt met het plaatsen van shorts-video’s vanwege het opstarten van ons TikTok-account. Vanaf oktober zijn we TikTok-video’s gaan doorzetten als short-video op YouTube en als Reel op Instagram. Het hele korte videoformaat werkt goed op beide platformen en we hoeven ze daarom maar één keer te maken. Shorts leverden in 2022 5900 weergaven op en 188 likes.

Pinterest, Snapchat, LinkedIn en Sound Cloud

Het aantal impressies van onze afbeeldingen op Pinterest is na april wat afgenomen en gestabiliseerd tussen 50 en 100 per afbeelding per maand. Al met al was 2022 goed voor 33.740 impressies. In totaal werden 14.190 mensen bereikt waarvan 1280 ook daadwerkelijk iets deden met de afbeelding (liken, delen, klikken). Architectuur en mode deden het goed.

Vanwege het opstarten van een TikTok-account hebben we onze activiteiten op Snapchat even op pauze gezet. Op dit moment zijn er 62 mensen (voornamelijk jongeren) die ons bewust volgen als vriend.

Op LinkedIn zijn we actiever geworden. Gemiddeld krijgen berichten totaal tussen de 2000 en 4000 weergaven per maand en tussen de 50 en 200 doorklikken. Onze profielpagina werd 548 keer bekeken. Archief-gerelateerde berichten doen het beter dan puur historische onderwerpen.

Op Sound Cloud hebben we in 2022 niet zo veel gedaan. Wel werden de beschikbare tracks 132 keer afgespeeld.

Blogposts

De blogs (verhalen) die wij op onze website plaatsen vallen van niet echt onder social media. Wel plaatsen wij deze berichten altijd op de relevante social mediakanalen. Ook staan de meeste verhalen in de ‘Dat was toen’ rubriek van de Alkmaarsche Courant.

De meest gelezen blog ging de eerste vaccinatiecampagne in Nederland (9984 paginaweergaves). Op de tweede plaats staat een verhaal over atoombunkers (9809) en op de derde plaats een over verhaal de geschiedenis van prostitutie in Alkmaar (1094). Totaal werden er 49 blogs gemaakt en dat zorgden voor 60.000 paginaweergaves.

2023

In 2023 gaan we verder op de ingeslagen weg. Het is duidelijk dat onze volgers onze aanpak waarderen en wij onze doelstelling, het uitdragen van historische kennis onder een brede groep, ermee halen. We zullen ook meer korte filmpjes gaan maken die passen bij onderwerpen zoals het ‘stuk van de maand’. In mei duurt ons experiment op TikTok precies een jaar. We zullen dan kijken of we er mee doorgaan. Extra aandacht op de socials krijgen onder andere de herdenking van de afschaffing van de slavernij, de Tweede Wereldoorlog en de viering van 450 jaar Alkmaar.

We bedanken weer iedereen voor de vele reacties en getoonde interesse in ons werk en de lokale geschiedenis. Voor jullie doen we het!

test