Het Regionaal Archief op social media in 2023 - een terugblik

Een nieuw jaar! 2024 belooft weer een mooi jaar te worden voor het Regionaal Archief Alkmaar, maar als archief kijken we ook graag naar het verleden. Hierbij dus een terugblik op onze social media-activiteiten in 2023.

Al onze social mediakanalen kregen er meer volgers bij. Facebook steeg van 5408 naar 5562 (+154), X (voorheen Twitter) ging van 2386 naar 2387 (+1) en Instagram van 1904 naar 2020 (+116). Ook was er een stijging te zien op YouTube: van 1585 naar 1820 (+235). Op TikTok steeg het aantal volgers van 2527 naar 2620 (+93).
De stijging van X lijkt weinig, maar gedurende het jaar waren er veel afvallers (veelal vertrokken naar Mastodon), maar kwamen er ook velen terug.

Een echte ‘community’

We kunnen na twaalf jaar aanwezigheid op social media gerust spreken van een echte gemeenschap (in goed social mediajargon: een community) die rondom het Regionaal Archief is ontstaan. Het is er leuk te zien hoe men reageert op onze berichten en hoe men ook onderling met elkaar in gesprek of discussie gaat. De socials worden ook steeds meer gebruikt om in contact te komen met het archief. Soms om ons ergens op te wijzen en soms met inhoudelijke vragen. Onze aanwezigheid in de Facebookgroepen ‘Je bent Alkmaarder als...’ (38.500 leden) en ‘Je bent (echt) Jutter als...’ (38.700 leden) wordt ook gewaardeerd. De berichten daar leveren ons bekendheid en vaak ook nog eens waardevolle inhoudelijke informatie op.

Op Facebook was de video over de aanleg van de snelweg A9 een absolute topper met 261 likes en 44 gedeelde berichten. Ook foto's van Sinterklaas en een blog over warenhuis Wastora deden het erg goed. Op Instagram scoorde de video over de A9 als beste, maar leverde een bericht over nieuwe foto's uit de Tweede Wereldoorlog ook veel likes op. Op X waren het vooral een bericht over de Alkmaarse Synagoge en een nieuw boek over de vervolging van joods Alkmaar die de meeste likes en interacties opleverden. Ondanks dat velen moeite hebben met de koers van X en vertrekken (en soms weer terugkomen), blijft het kanaal erg belangrijk in onze communicatiestrategie. We houden natuurlijk nieuwe platformen in de gaten en zullen ze eventueel uitproberen. Sinds 11 januari 2024 proberen we inmiddels Threads uit.

Nostalgie populair

Al met al is te zien dat berichten populair zijn die nostalgische gevoelens oproepen bij onze volgers, maar ook die herkenbaar zijn in het alledaagse leven zoals verhalen en foto's over infrastructuur. Niet alle soorten berichten veroorzaken even veel interactie. Posts over nicheonderwerpen zoals de muziekcollectie of digitaal erfgoed krijgen weinig reacties. Berichten met betrekking tot inclusie en diversiteit (migratie, slavernij) zorgen ook voor een minder dan gemiddeld aantal interacties, maar zorgen soms voor opvallend meer reacties van mensen die het niet eens zijn met de inhoud van het onderwerp. Iets wat ook vaak te zien is bij soortgelijke berichten bij andere media. Het hangt wel van het platform af waar bepaalde berichten minder of beter scoren. Onze volgers op LinkedIn zijn vaak in andere onderwerpen geïnteresseerd dan bijvoorbeeld die op Facebook. Dat zie je duidelijk terug in de interacties bij berichten.

65+ en tieners

De populariteit van ons YouTubekanaal nam wederom flink toe. Behalve dat er 235 volgers bij kwamen, stegen de weergaven van de video's met 29% naar 79.500. Ook de totale kijkduur steeg naar 3000 minuten. Een stijging van 40%. De best bekeken video in 2023 ging over vijf nooit gebouwde snelwegen rond Alkmaar. Deze kreeg 4743 weergaven. Opvallend is dat de meeste weergaven niet door abonnees komen maar door kijkers die de video door YouTube krijgen voorgesteld of vonden door een eigen zoekopdracht. YouTube promoot erg het gebruik van het Shorts-formaat. 12% van de weergaven kwam in 2023 via dit medium. Onze populaire video's met historische achtergrondinformatie zijn een schot in de roos en zullen in 2024 ook zeker (vaker) te zien zijn. Bijna 93% van de kijkers is man, 40% van alle kijkers is 65+ en 40% tussen de 35 en 65 jaar. Ondanks dat we een grote diversiteit aan onderwerpen hebben, zorgt waarschijnlijk het algoritme ervoor dat meer mannen video's voorgesteld krijgen. Al kan het natuurlijk ook zijn dat er meer mannen in het algemeen op YouTube zitten.

De controverse rondom TikTok is even gaan liggen tot er richtlijnen vanuit de overheid komen. We zijn voorzichtig weer begonnen met het maken van korte video's en herplaatsen van eigen langere inhoudelijke YouTubevideo's. De resultaten zijn wisselend, maar nog steeds is TikTok het beste kanaal voor ons om tieners en twintigers te bereiken. We gaan er dus nog even mee door.

2024

In het nieuwe jaar gaan we door op de ingeslagen weg want dat lijkt te werken. Dat wees een korte enquête onder volgers ook uit. Al werd er ook gevraagd om meer niet-Alkmaarse inhoud. Naast blogs met historische inhoud verschijnen er nu ook blogs die zich richten op de werkzaamheden van het archief als organisatie. Deze berichten zullen voornamelijk gedeeld worden via LinkedIn en X. Hoewel materiaal op Pinterest door veel mensen wordt gezien (47.250 impressies in 2023) levert het weinig interactie en verkeer naar onze website op. In 2024 bekijken we dan ook hoe we Pinterest zinvol(ler) kunnen inzetten of dat we afscheid nemen van het kanaal.

Eerdere terugblikken

2017 (pdf, 154 kB)
2018
2019 (pdf, 156 kB)
2020
2021
2022

test