Friesebrug

Alkm brug007 Friesebrug 01Friesebrug

  • bouwjaar of eerste vermelding: 1952
  • type brug: stalen basculebrug
  • brugnummer: 007
  • naamdiscussie jaren ’20, 20ste eeuw: n.v.t.
  • naam 1780: n.v.t.
  • locatie via Alkmaar op de Kaart

 

Voor de aanleg van de Friesebrug zijn in 1951 drie woningen gesloopt.

De Friesebrug heeft behalve van aanpassingen aan het moderne Nederlands vooral te maken gehad met verplaatsingen.

1. De oorspronkelijke brug vormde samen met de poort onderdeel van de vestingwerken, die met de komst van het Noord-Hollands kanaal in 1824 verdwenen is. De Vriesse poorts brugh (H kaart 1780) liep van de Herenstaat naar voorbij waar nu de Noorderbrug (042) ligt.

2. De nieuwe Frieschebrug (531) (vlotbrug, draaibrug, verbrede brug) liep van de Herenstraat naar waar de Frieseweg op het kanaal uitkwam.

3. De huidige Friesebrug uit 1952 is nog verder naar het oosten verplaatst en is in 2008 verbreed ten hoeven van de busbaan.

 

Vermeldingen

23-10-1922: naam Frieschebrug (oude locatie in verlengde van de Herenstraat) Over de brug der zuchten

Het is donderdag 11 maart 2010. De foto van vandaag verbinden we aan één van Alkmaars' belangrijkste bruggen.

In 1824 werd het Noordhollands Kanaal door Alkmaar gegraven. In 1835 kwam over dit kanaal, ter hoogte van de Herenstraat, een brug te liggen; de Friesebrug (vernoemd naar één van Alkmaars' belangrijkste toegangspoorten, de Friesche poort, die op dezelfde plek stond). In 1923 wordt dit exemplaar door een bredere variant vervangen. Beide waren lage ijzeren draaibruggen die met de hand moesten worden bediend. Rond 1950 is ook deze oeververbinding te smal voor het steeds maar toenemende gemotoriseerde verkeer, de brug wordt door de gemeente zelfs de brug der zuchten genoemd (want er werd wat afgezucht). In 1952 wordt er daarom wederom een nieuw ontwerp geplaatst welke dertig meter verderop komt te liggen (op de huidige plek). Deze variant kende hoge opritten om de scheepvaart te vergemakkelijken.

Deze drie varianten van de Friesebrug verschilden onderling, maar hadden ook één overeenkomstig probleem; die van filevorming. Net als de vlotbrug kende de Friesebrug lange wachttijden en was daarmee een lastig verkeersknooppunt met veel overlast en irritatie. Deze verkeerssituatie deed de gemeente beslissen wederom de brug een metamorfose te geven om de doorstroming van het verkeer op en om de brug te optimaliseren. Het resultaat werd in 2009 geopend, compleet met tunnels, busbanen en futuristische damwanden en een opvallend kunstwerk.

Het naamschild van de nieuwe brug is lang voor de oplevering geplaatst, en laat het verkeerde jaartal 2008 zien. Blijkbaar is de bouw vertraagd geweest. (1)


Bronnen

(1) http://www.ditisalkmaar.nl


Tekst en foto 2014 Lucas A.L. Zimmerman

test